Oud-Avansstudent Klaver fractievoorzitter GroenLinks

Oud-Avansstudent Jesse Klaver is de nieuwe fractievoorzitter van GroenLinks. Hij volgt Bram van Ojik op die zijn functie dinsdagmorgen neerlegde, dat meldt de NOS.

Van Ojik is sinds september 2012 de voorman van GroenLinks. Hij volgde Jolande Sap op, die vertrok omdat het partijbestuur geen vertrouwen meer in haar had.

Nieuwe stap onder leiding van Klaver
Van Ojik stelt dat het van groot belang is dat de partij zich de komende jaren verder versterkt. Bij een nieuwe fase horen nieuwe mensen, schrijft hij in een brief aan partijleden. Hij is er zeker van dat GroenLinks onder leiding van Klaver ‘een nieuwe stap zal zetten om onze idealen in en buiten het parlement dichterbij te brengen’.

Sinds 2010 in Tweede Kamer
Jesse Klaver studeerde Social Work aan Avans in Den Bosch, sinds 2010 zit hij namens GroenLinks in de Tweede Kamer. Daarvoor was hij voorzitter van vakbond CNV Jongeren. De 29-jarige is de jongste fractievoorzitter ooit in de Tweede Kamer.

Toekomst in het midden
In een interview met Punt Magazine in 2010 hield Klaver een mogelijke stap naar de landelijke politiek nog in het midden: ‘Ik zie wel wat de toekomst brengt.’