Bossche AKV-ers vallen in de prijzen

Het was donderdag feest voor eindexamenkandidaten van de Akademie voor Kunst en Vormgeving|St.Joost in Den Bosch. Niet alleen kregen zij hun diploma, ook werden de Lucasprijs en de JBZ Award uitgereikt. Wesley van Groenland, student Grafisch Ontwerp en Thom Brand, student Beeldende Kunst vielen in de prijzen. De winnaars kregen beiden een bedrag van € 2.500,-.

De Lucasprijs
De Lucasprijs wordt jaarlijks uitgereikt aan de student met het beste afstudeerwerk van AKV|St.Joost in ‘s-Hertogenbosch. Wesley van Groenlands project heet ‘Claim uw rond’, waarin hij de dialoog met zijn toeschouwers opent over een fictieve staat. ‘Wat zijn de grenzen van vrijheid en waar begint verantwoordelijkheid?’

De genomineerden werden beoordeeld door Femke den Boer, directeur van de kunstacademie AKV|St.Joost, en twee gerenommeerde deskundigen op het gebied van beeldende kunst en vormgeving: kunstadviseur Ella van Zanten en Lucas de Man, stadskunstenaar gemeente ’s-Hertogenbosch.

Lelijke onderwerpen
Zij schrijven over Wesley’s werk. ‘De maker zet mensen aan tot een heel stevige denkoefening. Hij toont daarin een vrije wereld waarin grenzen worden overschreden. De beide concepten zijn met uiterste precisie doorgevoerd en alles verhoudt zich tot elkaar. Hij weet alledaagse, ‘lelijke’ ontwerpconventies om te buigen naar een functie waarin ze uiterst goed – en op een vernieuwende manier- hun werk doen. De ontwerper en vooral de kunstenaar in hem overtuigt. Een toegepaste ontwerper die zich zeer autonoom opstelt en daarmee zijn vakgebied overstijgt!’

Wesley ontving de Lucasprijs uit handen van de heer Huib van Olden, wethouder Cultuur van de gemeente ’s-Hertogenbosch. Naast Wesley waren ook Ivo van den Elzen (Beeldende Kunst voltijd), Monia Murawska (Beeldende Kunst deeltijd) en Julia van Leeuwen (Illustratie) genomineerd.

De JBZ Award
Het Jeroen Bosch Ziekenhuis (JBZ) reikt dit jaar voor de vierde keer de JBZ Award uit, een aanmoedigingsprijs voor beginnend beeldend talent. Thom Brand zoekt in zijn werken naar het moment waarbij het gebruiksvoorwerp over gaat in het kunstwerk of het kunstwerk overgaat in het gebruiksvoorwerp.

Een interessante opdracht
De jury over het werk van Thom: ‘De tweedeling in zijn werk is een bijzonder uitgangspunt. De installaties en objecten zijn van een prachtige, esthetisch en poëtische kwaliteit met name vanwege de mooie materiaalkeuzes. Het gegeven ‘50%’ vindt de jury een interessante opdracht voor zowel de uitdaging die de kunstenaar zichzelf stelt als voor de keuze van de kijker. 50% echt, 50% nep. 50% kunstobject, 50% gebruiksvoorwerp. 50% af, 50% onaf. 50% diepte, 50% serieuze oppervlakkigheid. In de gelaagdheid van de werken schemert een ander beeld door, ze zijn een voorstel van een mogelijkheid, van iets wat niet per se is.’

De jury van de JBZ Award 2015 bestond uit Jean-Marc Reinold, voorzitter kunstcommissie, Ivonne van der Velden, intendant Willem II kunstencluster ’s-Hertogenbosch, en Janina Freye, winnares JBZ-Award 2014. De heer Peter Langenbach, voorzitter Raad van Bestuur Jeroen Bosch Ziekenhuis, reikte de JBZ Award uit aan Thom.

Van 10 juli tot en met 29 september is het werk van Thom voor de JBZ Award te zien tijdens de zomerexpositie op de boulevard van het ziekenhuis. Ook het werk van de overige negen genomineerden wordt tentoongesteld. Dat waren Titus Knegtel, Fleur Bakermans, Amanda Sandberg (Grafisch Ontwerp), Julia van Leeuwen, Stevie Passon (Illustratie) en Iris Hofland, Iris van Wijk (Beeldende Kunst voltijd) en Malou van Doormaal (Beeldende Kunst deeltijd).