Intro Bouw & Infra: Bouwbijbel kwijt? Straf!

Door de witte shirts vallen de ongeveer tachtig nulletjes van de Academie van Bouw en Infra in Den Bosch niet echt op tussen het Bossche kermisgeweld in de binnenstad. Maar her en der lopen verdwaalde groepjes met een vermoeid gezicht te zoeken naar de hotspots van Den Bosch.

Woensdag staat in het teken van een photohunt door de stad waarbij de studenten op zoek moeten naar de St. Jan of het Bossche Manneken Pis. De gezichten stemmen niet echt vrolijk op de derde en laatste dag van het kamp. De vermoeidheid is toegeslagen na twee intensieve sport- en speldagen in Valkenswaard. Stenen gooien, crazy 88 of het immens populaire ‘komkommer-sjoelen’ waren goed te doen. Maar het wegdrinken van een liter ranja vermengd met sambal kwam er bij veel studenten weer net zo snel uit als dat het erin ging.

IntroABI2015
Alles in plastic zakje
Bij de start van de introweek kregen de eerstejaars een klein plastic zakje van de Intersport overhandigd. Alles wat de nieuwe studenten de komende dagen mee willen nemen, moet hierin. Dat, inclusief de door de organisatie verplichte baksteen en de ‘Bouwbijbel’, is alles waar de studenten het mee moeten doen. De Bouwbijbel is een boek gevuld met wetenswaardigheden over de bouw, studeren en de kampleiding.

Sancties op kwijtraken bijbel
Op het kwijtraken van de baksteen en/of Bouwbijbel staan zware sancties. ‘Na verlies wordt je gestraft’, vertelt een van de nieuwe Avansstudenten. In het weggewassen rood op haar voorhoofd zijn nog net ‘kamphulp’ en de contouren van een piemel te zien. ‘De kampleiding doet er zelf alles aan om de boekjes te laten verdwijnen. Er is er een in de fik gestoken en andere boeken zijn in een put verdwenen.’ Een andere student loopt al even met ‘kut’ op haar rug. Toch vindt ze het een succesvol kamp. ‘Het waren vermoeiende dagen maar zeker wel leuk. Alleen het moddergevecht van dinsdag vond ik vies.’

‘Niks vervelends gebeurd’
Ondanks de bij de intro zo gewone pesterijtjes is ook de kampleiding positief over de intro.  ‘Het is enorm gezellig en er is eigenlijk niks vervelends gebeurd. Alleen de tosti’s waren al voor het ontbijt op!’, aldus de kampleiders. Van bezuinigingen door de invoering van het leenstelsel lijkt in ieder geval geen sprake. ‘Dinsdagavond zeker niet. Rond de 800 bonnen zijn er opgegaan aan bier.’