Avans bedenkt nieuwe opleiding die al jaren bestaat

Zowel BN/deStem als Dichtbij.nl schrijven deze week over een nieuwe opleidingsvorm waar Avans hard aan werkt: de associate degree. Veel publiciteit, maar niets nieuws onder de zon. De opleidingsvorm bestaat al jaren, ook bij Avans. Omdat er blijkbaar nog wel wat mag gebeuren aan naamsbekendheid, stellen we de associate degree graag nog eens aan je voor.

Associate degree, vaak afgekort als Ad, is een tweejarige opleiding op hbo-niveau. De ad (niveau 5) vult het gat tussen mbo’ers van het hoogste niveau (niveau 4) en afgestudeerden met een bachelordiploma (niveau 6).  Na twee jaar ad-studie krijg je een diploma. Je kunt het daarbij houden, of nog twee jaar doorstuderen om je hbo-diploma te behalen.

Landelijk 1.900 studenten
Ideaal dus voor mbo’ers of twijfelende hbo’ers. Na twee jaar heb je immers een volwaardig diploma op zak en krijg je de keus om door te gaan voor je bachelor. Op dit moment biedt Avans negen ad-studies aan. Eén in de zorg, de anderen in de retail, marketing en bedrijfskunde. In die sector is er een vraag naar studenten van niveau 5. Veel supermarktmanagers hebben bijvoorbeeld niveau 5. In september 2013 volgden er landelijk 1.900 studenten en ad-opleiding.

Altijd uitleggen
De ad heeft nog weinig naamsbekendheid. Ook Avansstudent Renée Rietkerken liep daar tegenaan. ‘Geen enkele werkgever kent het begrip associate degree’, vertelt ze eerder in Punt Magazine. ‘Ik heb veel gesprekken, maar tijdens sollicitaties moet ik altijd uitleggen dat het tussen mbo en hbo in zit, maar ik benadruk dan wel dat ik op hbo-niveau les krijg en dat de instroomeisen dezelfde zijn als voor een gewone hbo-bachelor.’

Er kwamen nauwelijks studenten op af’
Het echte nieuws: Avans gaat met andere hogescholen en mbo-studies samenwerken om een gezamenlijke voltijd ad-opleiding aan te bieden. Tot nu toe biedt Avans alleen deeltijdopleidingen want ‘daar blijkt in de regio Brabant de meeste behoefte aan’, verklaart de ad-coördinator van Avans eerder. ‘We hebben een paar voltijdopleidingen gehad, maar daar kwamen nauwelijks studenten op af.’