‘IJzelvrij’ voor Groningse studenten

Foto: Twitter/ Arjan Terpstra
Groningse studenten kunnen vandaag in hun bed blijven liggen. De Hanzehogeschool en de Rijksuniversiteit van Groningen zijn de hele dag gesloten vanwege ijzel.

In het noorden van land geldt vandaag code rood. Vanwege gladheid rijden treinen en bussen niet of nauwelijks en met de auto de weg op gaan, wordt sterk afgeraden. Van de studentenkamer naar de universiteit of hogeschool komen kan beter op de schaats dan op de fiets. De universiteit en de hogeschool hebben daarom besloten de hele dag gesloten te blijven.

De gebouwen van hogeschool Stenden in Groningen en Assen zijn de hele dag al dicht en vanaf 13:00 uur sluiten ook de vestigingen in Leeuwarden, Meppel en Emmen. Medewerkers en studenten moeten hun werkzaamheden afronden en naar huis gaan. Ook de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden is vandaag gesloten.

‘Wel vijf keer gevallen’
‘Ik probeerde te fietsen, maar ben wel vijf keer gevallen. Daarom ben ik gaan lopen’, zegt een vrouw in buurt van het Groningse station tegen de NOS. ‘Volgens mij wordt het geen werkdag voor mij. Maar ik ga voor de zekerheid toch even kijken of er misschien toch nog iets rijdt.’

Tweede dag gesloten
Studenten van de universiteit moesten maandag ook al thuisblijven omdat de universiteit de gebouwen niet verwarmd kreeg. Ook verschillende colleges en tentamens gingen vanwege stroomuitval niet door. De hoogspanningskabels in Groningen hebben veel last van het koude weer. Er hangt ijzel aan elektriciteitskabels waardoor die veel wind vangen en gaan dansen.