Geweigerde homoseksuele stagiair in het gelijk gesteld

Het tuinbedrijf dat eind 2015 een homoseksuele student als stagiair weigerde vanwege zijn geaardheid, heeft zich schuldig gemaakt aan discriminatie. Dat stelt het College van de Rechten voor de Mens. Bas van der Meer, de student in kwestie, is opgelucht. ‘Ik ben blij dat de Nederlandse wet boven het geloof staat,’ vertelt hij aan het Algemeen Dagblad.

Bas, student aan de Hanzehogeschool in Groningen, was na twee goede gesprekken vorig jaar ‘zo goed als aangenomen’ voor een marketingstage bij het Friese tuinbedrijf A. Th. de Boer. Op het laatste moment werd Bas toch afgewezen nadat de christelijke organisatie er via Facebook achter kwam dat hij een vriend had. Bas: ‘Ze keken niet naar wie ik ben, maar naar wát ik ben.’

In de e-mail die het bedrijf hem stuurde, stond te lezen: ‘Daar God dit uitleven van je seksuele geaardheid nergens in zijn Woord goedkeurt, maar wel afkeurt, en voor ons zijn Woord als richtsnoer geldt, kunnen we je (daar ik Hem meer gehoorzaam wil zijn dan mensen) niet aannemen.’

Aangifte
Mede op aanraden van minister Asscher stapte de student naar het College van de Rechten voor de Mens, dat Bas gisteren in het gelijk stelde. Door onderscheid te maken op basis van seksuele geaardheid, maakte het bedrijf zich schuldig aan discriminatie. ‘De geloofsovertuigingen van het bedrijf vormen geen uitzondering op het wettelijk verbod op discriminatie’, zo staat op de website van het AD.

Het mensenrechtencollege kan geen straf uitdelen maar de uitspraak komt goed van pas als de student aangifte doet tegen het bedrijf. Morgen heeft Bas een afspraak met de officier van justitie.

In Punt 5 wordt er uitgebreid aandacht besteed aan de homoacceptatie op Avans. Het nieuwe magazine ligt vanaf 25 februari in de bakken.

boeiend

nou nou boeiend, wat bereikt hij er mee? ze willen hem er toch niet hebben

2016-02-18 19:30:31