Verkeersoverlast naar Avans door verbouwing Amphia

werkzaamheden amphia molengracht - maxAvansmedewerkers moeten de komende tijd rekening houden met werkzaamheden aan de Molengracht in Breda. In verband met de uitbreiding van het Amphia Ziekenhuis wordt de weg verbreed.

Ook de vestiging van het Amphia Ziekenhuis aan de Langedijk wordt ondergebracht op de locatie aan de Molengracht. Het ziekenhuis wordt twee keer zo groot en er komen twee parkeergarages: een op het voormalige JEKA-terrein tegenover de parkeerplaats van Avans en een op het huidige terrein van Amphia naast de parkeerplaats van de hogeschool. Ook gaan er meer bussen rijden tussen de Molengracht en het Centraal Station.

Extra drukte
In de toekomst zullen alle bezoekers aan Amphia via de Molengracht rijden. Om die extra drukte aan te kunnen wordt de weg verbreed. Ook de kruisingen van de Claudius Prinsenlaan worden aangepast. Avansmedewerkers kunnen te maken krijgen met de nodige overlast. ‘We hebben regelmatig overleg met de gemeente en het ziekenhuis om problemen zoveel mogelijk te voorkomen’, zegt John Theeuwes van de Diensteenheid ICT en Facilitaire Dienst.

Nu is de Molengracht een van de aanrijroutes van ambulances, maar dat gaat in de toekomst veranderen. ‘Die zullen via de Verlengde Poolseweg naar het ziekenhuis rijden.’

Uitrijkaart
In het verleden had Avans een regeling met Amphia. Avansbezoekers konden bij het ziekenhuis parkeren en gebruik maken van speciale uitrijkaarten. Het is niet de verwachting dat die regeling terugkeert als er straks twee parkeergarages zijn bijgekomen. ‘Door de uitbreiding van het eigen parkeerterrein en het terrein naast de KMA hebben we momenteel genoeg parkeerplekken. Het zou kunnen dat studenten nog wel bij het ziekenhuis parkeren voor eigen rekening, maar daar hebben wij geen zicht op’, zegt Theeuwes.