Moet Xplora ook in het weekend open?

Moet Xplora ook in het weekend open? Studenten van de Avans Medezeggenschapsraad denken van wel. ‘Het past binnen de flexibilisering van het onderwijs.’

Thuis studeren is lastig voor studentlid Darya Krapyva. Ze is druk met afstuderen, maar thuis is er teveel afleiding. ‘Daarnaast heb je thuis geen toegang tot bepaalde onderwijsprogramma’s, literatuur, smartboards, printers of andere faciliteiten.’

Openingstijden te beperkt
‘Xplora is een goede ontmoetingsplek voor werkgroepen’, vertelt studentlid Michael Moyene. De huidige openingstijden zijn volgens hem te beperkt. ‘Het is niet zo dat studenten alleen maar naar school komen en dan snel weer naar huis gaan. Studenten werken ook in het weekend aan hun studie.’

Is er behoefte bij studenten?
Het openen van Xplora houdt in dat de hoofdlocaties opengesteld moeten worden in het weekend. Daarvoor moeten conciërges en medewerkers van Xplora dus in het weekend aan het werk. Dat moet kunnen, denken de AMR studenten. Ze zijn enthousiast over het openen van Xplora in het weekend. ‘We vragen ons wel af hoeveel studenten er gebruik van maken. Maar stel het zijn er tien, dan kun je die wat ons betreft niet uitsluiten.’

Voorheen wel op zaterdag
In het verleden was Xplora op zaterdag open. De deuren gingen in 2008 dicht omdat de kosten vanwege het weinige aantal bezoekers te hoog waren.

Wat denk jij? Moet Xplora de deuren openen in het weekend? Laat het weten via de poll (rechts).

euroflapper

gesloten vanwege te hoge kosten? sluit gelijk dan de toiletten op lovendijkstraat!

2016-04-01 06:55:37

Voor afstudeerders zou het ideaal zijn..

2016-03-31 16:44:38

Anoniem

Vanwege stage en les op Avans heb ik door de week weinig tijd om in Xplora te zitten. Maar om artikelen te kunnen openen, boeken te raadplegen en rustig te kunnen werken is Xplora wel heel fijn. Daarom pleit ik voor opengaan in het weekend!

2016-03-31 15:14:30

Afstudeerder

Ik ben ook bezig met afstuderen en aangezien ik flexibel ermee bezig ben. Zou zo af en toe in het weekend fijn zijn om Xplora te bezoeken.

2016-03-31 13:04:43

Afstudeerder

Zeker een goed idee! Het zou zeker prettig zijn om op een zaterdag daar te kunnen gaan studeren. Ook omdat je dan (bijna zeker) weet dat men daar dan gefocust bezig is en het geen chaos is. Doen dus! Helaas komt het voor mij dan wel te laat....

2016-03-31 12:12:36

T

Op terezza (den bosch) wordt je op werkdagen na 17:00 uitgeknikkerd. Laat ze dat maar eerst verhogen naar 20:00 voordat ze op zaterdag opengaan.

2016-03-31 11:19:59

Xplora Koning

Met name in de weken voor het einde van het semester moet er vaak nog had gewerkt worden aan het project. Het zou erg fijn zijn als dat ook in het weekend kan in een fijne omgeving zoals Xplora zodat studenten daar de faciliteiten kunnen gebruiken!

2016-03-31 11:18:58

W*M

ik ben voor, maar zal wel eerst nagaan waarom er dan zo veel minder studenten in de avond zijn dan bij andere universiteiten. (kijk naar radboud nijmegen en tilburg unnie)

2016-03-30 23:47:01

S

@Sarah; niet iedereen hoeft natuurlijk 20 euro te betalen, maar snap je wel. Ik verwacht dat vooral Tilburg druk zal zijn.

2016-03-30 22:13:53

Sarah

Dit idee zal maar voor een beperkt aantal studenten handig zijn. Ik ga geen 20 euro betalen aan de NS om op zaterdag op school te komen. Dan ga ik wel ik de lokale bibliotheek zitten. Mijn verwachting is dan ook dat het zaterdag heel rustig zal zijn.

2016-03-30 17:42:11