Oud-Avansstudent krijgt doventolk niet meer vergoed

Het UWV hoeft de oud-Avansstudent Hugo Mkandawire geen vergoeding te geven voor het inhuren van een doventolk om zijn hbo-opleiding te kunnen vervolgen. Dat besliste de rechtbank Oost-Brabant woensdag.

Mkandawire studeerde zowel in Tilburg als Den Bosch Bouwkunde bij Avans. Daarvoor zakte hij. Nu volgt hij een studie ICT bij Fontys. Voor die studie wilde hij graag de doventolk vergoed krijgen door het UWV, zo schrijft het Brabants Dagblad. Het UWV heeft daarvoor een leeftijdsgrens van 30 jaar ingesteld, waardoor Mkandawire de tolk en opleiding zelf moet betalen. Discriminatie, vond hij.

50 euro per uur
Voor zijn dertigste ontving de student wel een vergoeding voor een doventolk, die hem ongeveer 50 euro per uur kost. Hij stelt dat gehandicapte studenten van 30 jaar en ouder door de gestelde leeftijdsgrens worden beperkt in hun mogelijkheden om onderwijs te volgen, terwijl deze beperking niet geldt voor studenten zonder handicap.

‘In strijd met verdragen’
Ook mag er volgens hem geen leeftijdsgrens worden gehanteerd, omdat dat in strijd zou zijn met internationale verdragsbepalingen en met het recht van de Europese Unie. Daar ging de rechtbank woensdag niet in mee.

Bertha de koe

50 euro per uur voor een doventolk? Ik vind het nogal. Trouwens, houd toch eens op met dat discriminatie gezeur. Als je op je 30ste aan je tweede opleiding bezig bent heb je lang genoeg in de overheidsbuidel getast. Goede zet van de rechtbank.

2016-03-24 10:48:50