Avans: 14 procent uitval in eerste jaar

Bij Avans haakte vorig studiejaar 14 procent van de eerstejaarsstudenten af, dat zijn 845 studenten. Daarmee doet de hogeschool het beter dan de meeste andere grote hogescholen.

Jaar in, jaar uit gooien duizenden eerstejaars hbo-studenten de handdoek in de ring en stoppen met studeren. Bij de ene hogeschool gebeurt dat meer dan bij de andere.

Vorig studiejaar hield bijna 16 procent van alle eerstejaars in het hbo er voortijdig mee op. Sommigen wilden niet meer, anderen haalden te weinig studiepunten en mochten niet door.

Grote hogescholen
Van de grote hogescholen scoort de Hanzehogeschool Groningen het best. Van de 5.500 eerstejaars viel slechts 13 procent uit. Ook Avans doet het goed. De hogeschool zag slechts 14 procent afhaken. De Hogeschool van Arnhem en Nijmegen blijft eveneens onder het gemiddelde met een uitval van 14,6 procent.

Een andere onderwijsreus kent juist de grootste uitval in het hbo. Dat is de Hogeschool Inholland. In 2014 begonnen er verspreid over alle locaties zo’n 5.100 studenten, waarvan duizend binnen een jaar het bijltje erbij neergooiden. Dat is 20 procent.

Bij Fontys en de Hogeschool van Amsterdam, die nog groter zijn, hielden honderden studenten het snel voor gezien. Daar is de uitval respectievelijk 18 en 17 procent.

7 uitvallers
Het kan ook anders. In 2014 begonnen er 118 kunststudenten aan de Gerrit Rietveld Academie. Misschien hadden ze veel talent, maar bijna allemaal waren ze een jaar later nog steeds aan het studeren. Slechts 7 waren gestopt.

Daarmee heeft de Rietveld Academie de allerlaagste uitval in het hele hbo. Ook de Hotelschool Den Haag verliest nauwelijks studenten (6 procent), net als hogeschool De Kempel (9 procent), die alleen een opleiding tot leraar in het basisonderwijs aanbiedt.

Klein is niet altijd beter
Toch is een kleine hogeschool geen garantie voor succes. Er is er één met dezelfde hoge uitval als Inholland: Iselinge Hogeschool, een zelfstandige pabo net als De Kempel. Van de 89 eerstejaars hielden achttien er binnen een jaar mee op.

De uitval is hogescholen een doorn in het oog. Voorzitter Thom de Graaf van de Vereniging Hogescholen pleitte vorige week voor een zesjarige havo en schakelklassen tussen mbo en hbo in om ervoor te zorgen dat studenten beter voorbereid aan het hbo beginnen.

De kans dat een student afhaakt, is sterk afhankelijk van vooropleiding, afkomst en geslacht. Van de mannen stopt 18 procent, van de vrouwen slechts 14 procent. Het verschil tussen allochtonen en autochtonen is al even groot: 18,5 tegen 14,5 procent. Mbo’ers stoppen vaker dan havisten in hun eerste jaar: 22 tegen 12 procent.

Jos van Weert

Wat is hier de definitie van uitval? Ik weet niet beter als dat de uitval in het eerste jaar rond de 40% ligt, in ieder geval in de technische studies.

2016-04-29 15:33:38