Dove oud-Avansstudent moet tolk zelf betalen

Minister Bussemaker is onverbiddelijk. De dove oud-Avansstudent Hugo krijgt geen vergoeding meer voor een tolk nu hij dertig is. ‘Studeren is nu zijn eigen individuele verantwoordelijkheid’, vindt ze.

Hugo werkte na zijn mbo-opleiding een paar jaar als bouwkundig tekenaar. Mkandawire studeerde zowel in Tilburg als Den Bosch Bouwkunde bij Avans, maar slaagde niet. Door de crisis raakte hij zijn baan kwijt. Daarom besloot hij op zijn negenentwintigste de hbo-opleiding ict te gaan volgen, mét tolk. Maar nu hij dertig is geworden, wordt een tolk niet langer vergoed.

Uurtarief van 53,15 euro

‘Ik wil ontzettend graag werken en niet afhankelijk zijn van een uitkering’, schrijft Hugo op Facebook. ‘Er is werk in de ict, maar dan moet ik eerst mijn diploma halen. Zonder tolk gaat me dat niet lukken.’ In een interview met RTL Nieuws zegt Hugo het uurtarief van 53,15 euro zelf niet te kunnen betalen.

PvdA-Kamerleden Mohammed Mohandis en Otwin van Dijk vrezen dat op deze manier de gelijke toegang tot onderwijs in het gedrang komt en stelden vragen aan minister Bussemaker.

Voorzieningen
Tot je dertigste kun je studiefinanciering krijgen, daarna kun je alleen je collegegeld nog lenen, antwoordde de minister. Voorzieningen als een ov-studentenkaart of een doventolk vallen dan weg. Hugo heeft daarvan gebruik kunnen maken, maar moet er nu zelf voor zorgen, net als alle andere studenten boven de dertig

De minister verwijst hem door naar het UWV of de gemeente om de tolk te vergoeden. Afgelopen februari spande Hugo al een rechtszaak aan tegen het UWV om een vergoeding te krijgen voor een tolk. De rechter oordeelde dat ook personen met een handicap in staat zijn om vóór hun dertigste een studie af te ronden en stelde Hugo in het ongelijk.

W*M

Jammer maar het wordt wat als de overheid ineens wel aan positieve discriminatie mag doen.... waar is dan de grens?

2016-05-02 16:48:13