John Nova (AHB), Denise Morcus (AGZ), Brian Kayes (AI&I), Jeroen Alessie (AGZ) en Martin van Vianen (AVB) zijn de vijf genomineerden voor de titel Avansdocent van het Jaar 2016. Zij reageren vandaag op hun nominatie.
Martin van Vianen, docent Integrale Veiligheid, Breda
‘Ik ben van verbazing van m’n stoel gevallen door deze nominatie! Maar ik voel me enorm gevleid. Volgend jaar ga ik met pensioen en ik weet nu al dat ik het lesgeven en het contact met mijn studenten heel erg ga missen. Mijn ultieme doel als docent is altijd geweest een nuttige bijdrage te leveren aan de scholing van jonge mensen, en hen bagage mee te geven waar ze écht iets aan hebben in hun verdere loopbaan. Als docent ben ik ouderwets. Ik geef duidelijk les, ik wil dat het stil is als ik praat en ik verwacht een proactieve houding. Gelukkig merken studenten vlug dat ik ook softe kanten heb, en dan wordt het contact al snel persoonlijker. Bij sommigen voel ik ook echt een stukje dankbaarheid. Prachtig, daar doe ik het voor.’
Jeroen Alessie, docent Fysiotherapie, Breda
‘Ik vind het leuk dat ik genomineerd ben en het is natuurlijk een schouderklopje voor wat je doet als docent. Waarom studenten me genomineerd hebben? Waarschijnlijk omdat ze de lessen die ik geef interessant vinden, omdat ik ze aanzet om verder te denken dan één mogelijk antwoord en omdat ik uitstraal dat ik hart heb voor mijn vakgebied. Ik hoop dat ze waarderen dat ik laagdrempelig ben, ze me dus makkelijk kunnen benaderen voor vragen en dat ik tijd voor ze wil maken als er onduidelijkheden zijn. Ik denk dat ik de zaken ook dusdanig kan uitleggen dat ze het begrijpen of weten hoe ze verder moeten. Verder hoop ik dat ze mijn “recht door zee”-mentaliteit prettig vinden.’
Denise Morcus, docent Gezondheidszorg Technologie, Tilburg
‘De nominatie voelt als een bevestiging dat ik gewaardeerd word als docent. Als pas afgestudeerde (Denise studeerde vorig jaar af bij Avans, red.) heb ik een frisse blik op het onderwijs en kan ik het docententeam een goed inzicht geven over hoe studenten denken over bepaalde zaken. Daarnaast komen studenten snel naar mij toe als ze het ergens niet mee eens zijn of gewoon even willen klagen over iets; ik veroordeel niet wat ze zeggen. Ik sta nog met één been in het studentenleven en weet dus precies hoe het is om student te zijn. Ik weet hoe vervelend het is om af en toe niet gehoord te worden. Ik heb het idee dat sommige docenten af en toe vergeten dat de student de klant is en dat het daar allemaal om draait. Wanneer je als hogeschool professionals af wil leveren, moet je ze ook binnen je opleiding als professionals behandelen.’
//
John Nova, docent Bedrijfskunde MER, Den Bosch
‘Ik vind deze nominatie heel erg leuk! Het is een eer om voor de tweede keer genomineerd te worden. Mooi om te merken ook dat ik aan het eind van mijn loopbaan, ik ben inmiddels 65, nog zo gewaardeerd word. Dat komt denk ik omdat ik elke student als individu zie en ik graag wil dat ze verder komen. Ik geniet enorm van het contact met studenten. Hoe ik als docent ben? Ik geef bedrijfseconomie en dat is niet het meest sensationele vak, dus ik probeer mijn studenten vooral verbaal te prikkelen. Daarnaast wil ik altijd een goede en veilige sfeer creëren in de les. Verder ben ik streng maar rechtvaardig. Als de sfeer goed is, laat ik de teugels wat vieren.’
Brian Kayes, docent Communication & Multimedia Design, Den Bosch
‘Deze nominatie komt als een complete verrassing, ik had het totaal niet verwacht. Ik vermoed dat een aantal studenten mij genomineerd heeft omdat ik ze buiten de lessen om heb geholpen met hun Engels. Anderen misschien omdat ze genoten hebben van mijn lessen. Maar wat de reden ook is, ik ben ze heel dankbaar voor hun vriendelijke gebaar. Dertig jaar geleden verliet ik mijn geboorteland Schotland en sindsdien heb ik in verschillende landen gewerkt. Ik ben een ervaren docent en ik weet goed wat mijn studenten nodig hebben om zich op zakelijk niveau in het Engels te redden. Als ik voor de klas sta, probeer ik de leersituatie altijd ontspannen te houden. Het doet mij goed als daardoor een wat zwakkere student met steeds meer vertrouwen begint te communiceren. Maar ook ik leer als docent nog elke dag mijn studenten.’
Stemmen tot 20 mei
Tot en met 20 mei kan er via de poll gestemd worden op één van de vijf genomineerde docenten. Degene met de meeste stemmen mag zich een jaar lang dé Avansdocent van het jaar noemen!
<a href=”http://polldaddy.com/poll/9404556/”>Stem nu op jouw favoriete Avansdocent!</a>
Punt. Of had jij nog wat?