Ook Den Bosch kampt met kamertekort voor buitenlandse studenten

illustratie: Julika Runow
Voor internationale studenten in Den Bosch is het, net als in Breda, lastig om een kamer te vinden. Ruim vijftien buitenlandse Avansstudenten logeren nu bij klasgenoten totdat ze een woning gevonden hebben.

Dinsdag berichtte Punt dat er in Breda een handvol studenten is ondergebracht in een hostel vanwege een tekort aan studentenkamers. Leontine Thelissen, medewerker studentvoorzieningen bij Avans, laat weten dat de situatie in Den Bosch nog nijpender is.

Particuliere markt
“Er zijn zo’n vijftien studenten die nog geen woning hebben gevonden. Ze logeren nu bij medestudenten.” Volgens Thelissen komt het tekort omdat er in Den Bosch maar één woningbouwvereniging is die studentenhuizen aanbiedt. “Daar mag Avans er maar 24 van reserveren. Overige studenten moeten de particuliere markt op.”

En dat is niet makkelijk. Thelissen: “Huisbazen gaan liever voor Nederlandse studenten, omdat die langer in een kamer blijven. Ze willen geen contracten voor een half jaar afsluiten.” De taalbarrière zou voor huisbazen een andere reden zijn om geen internationale studenten te huisvesten.

Hospiteeravonden
Hospiteren bij een studentenhuis zit er voor veel buitenlandse studenten ook niet in. Thelissen: “De internationale studenten worden gewoon niet uitgenodigd. Ze kunnen daar natuurlijk niet gezellig gaan zitten kletsen tijdens zo’n hospiteeravond.”

Thelissen hoopt dat gemeente Den Bosch snel actie onderneemt en vraagt studenten en medewerkers van Avans om mee te denken. “Het zou al fantastisch zijn als we onze studenten in een nabij gelegen gemeente kunnen plaatsen. Dertig minuten met de trein zou niet uit moeten maken, als ze maar een kamer hebben in de buurt.”