Baan zoeken kost nog maar een paar weken

Pas afgestudeerde hbo’ers en academici hoeven nog maar een paar weken te zoeken naar hun eerste baan. Toch gaat een derde van hen al snel weer op zoek naar ander werk. Dat blijkt uit het jaarlijkse Schoolverlatersrapport van het Maastrichtse Onderzoeksinstituut ROA. Dat instituut ondervroeg jonge hbo’ers en academici anderhalf jaar na hun afstuderen naar
hun ervaringen op de arbeidsmarkt.

De werkloosheid onder pas afgestudeerden is vorig jaar verder gedaald. Van de hbo’ers is drie procent werkloos, onder de academici ligt dat percentage zelfs op twee. Een jaar eerder was van alle afgestudeerden uit het hoger onderwijs vier procent werkloos.
Hbo’ers zoeken gemiddeld ruim drie weken naar hun eerste baan, academici ruim een maand. Toch hebben pas afgestudeerden de banen niet helemaal voor het uitkiezen, want ongeveer dertig procent van hen zoekt op dit moment ander werk. Vooral voor hbo’ers is dat opmerkelijk, want een
jaar eerder lag dat percentage nog rond de twintig procent.

De lonen zijn opnieuw gestegen. Vooral hbo’ers zijn erop vooruitgegaan. Zij verdienen nu bruto 24 gulden per uur, een stijging van bijna zeven procent. Ook academici gingen meer verdienen, maar zij stegen slechts één procent in bruto uurloon, tot 26 gulden 45.
Hbo’ers hebben vaak werk op hun eigen niveau. Vier van de vijf werkt op hbo-niveau. Daarmee steken zij boven alle andere schoolverlaters uit, ook boven de jonge academici. Daarvan zegt tweederde werk op hun eigen niveau te hebben. (HO/HOP)