Fotoprijs voor afgestudeerden St. Joost

Kim Krijnen, vorig jaar afgestudeerd aan de afdeling Fotografie van de Academie St. Joost, krijgt het Steenbergen Stipendium 2000. De Steenbergen Stichting looft deze beurs (van 10.000 gulden) jaarlijks uit aan een getalenteerde jonge fotograaf. Hanneke Fransen, eveneens
vorig jaar afgestudeerd, ontvangt de aanmoedigingsprijs van 1.500 gulden. De uitreiking is op donderdag 26 oktober in het Nederlands Foto Instituut (NFI) te Rotterdam. Het werk van de beide afgestudeerden is er te zien van 27 tot en met 29 oktober.
De Steenbergen Stichting is in 1961 opgericht door Johan Steenbergen. Deze Nederlander vertrok in 1908 naar Dresden en stichtte Ihagee Kamerawer, een fabriek die wereldberoemd werd omdat het de eerste kleinbeeld spiegelreflexcamera op de markt bracht.
De jury van de Steenbergen Stichting bestond uit Agnes Wijers (waarnemend directeur van het NFI) en de fotografen Karrie Besems en Theo Baart. Zij bezochten alle eindexamenexposities van de vijf afdelingen fotografie aan de Nederlandse kunstopleidingen en nomineerden elf studenten.
De twee St. Joost-studenten ‘steken met kop en schouders boven de rest uit’, meldt een rapportage van de stichting.
Winnares Kim Krijnen maakte voor haar afstuderen een fotoboek over haar verblijf van zeven maanden in Nieuw Zeeland. De jury: ‘Uit het boek spreekt een rijk beeldend vermogen. Het boek is verrassend van opbouw en de combinaties van foto’s zijn spannend. Hoewel sommige foto’s op zich minder interessant zijn, werken ze in het boek uitstekend.’ Krijnen fotografeerde mensen, landschappen maar ook een vette hap patat. ‘Het hele boek straalt plezier in het leven uit: de luchtigheid van het bestaan is wat Krijnen ons laat zien. We worden als kijker deelgenoot van het leven zoals zij dat zag in Nieuw Zeeland.’ (GR)