Racistische moppen op Bredase studentensite worden gewist

De Internetsite voor Bredase studenten, die vanaf juni is gestart, bevat tientallen racistische moppen. De initiatiefnemers – vijf Bredase studenten – vinden inmiddels dat dat niet kan en zeggen de grappen vandaag van het net te halen.
De Bredase studentensite (www.studentenbreda.nl) geeft informatie over studie, uitgaan, sporten, werken, wonen, financiën en reizen. Daarnaast presenteert de site onder het kopje ‘fun’ grappen over ‘domme blondjes’, schuine moppen, grollen over Belgen en grappig bedoelde teksten over ‘medelanders’, vooral over Turken, Ethiopiërs, negers en joden.
‘We hebben de moppen niet zelf verzonnen maar van Internet gehaald’, zegt Ard Schalkwijk. Net als de meeste van de initiatiefnemers is hij vorig jaar afgestudeerd aan de Nationale hogeschool voor toerisme en verkeer (NHTV). ‘Wij vinden het bij nader inzien niet kunnen. Wij wilen niemand kwetsen.’ Dat de gewraakte grappen op de site zijn verschenen, wijt hij aan een gebrek aan onderlinge communicatie vanwege afstuderen en vakanties van de initiatiefnemers. ‘Iedereen heeft de code om er dingen op te zetten. We hebben de betreffende persoon belerend toegesproken.’ (GR)