Robert Jacobs wint designprijs

Robert Jacobs, vorig jaar afgestudeerd aan de Academie St. Joost, is uitverkoren tot hét veelbelovend designtalent 2000. De oud student Architectonische en Interieurvormgeving ontvangt vrijdag 8 september de Items/Vitra-prijs. Dit hebben de redactie van
het designmagazine Items en de directie van de meubelfabrikant Vitra (Nederland) BV bekendgemaakt. Van alle eindexamenstudenten op het gebied van product- en interieurvormgeving is Robert Jacobs uitgekozen vanwege zijn vinding van een cd-opbergsysteem: stroken geplastificeerd karton met inklapbare sledes voor cd’s. De stroken kunnen als een soort behang aan de muur gemonteerd worden. ‘Als de cd-houders versleten zijn of als je gaat verhuizen, gooi je het weg en koop je een nieuwe’, zei Jacobs in Impuls van juni. De oud student St. Joost gaat deelnemen aan een workshop in Frankrijk, georganiseerd door het Parijse museum Centre Pompidou en het Vitra Design Museum. Onder leiding van de Nederlandse ontwerper Marcel Wanders zal Jacobs een week aan de slag gaan. In De Bijenkorf in Utrecht vindt van 6 tot en met 20 september een expositie plaats van 15 studenten die aan de kunstacademies zijn afgestudeerd op het gebied van product- en interieurvormgeving, textiel, sieraden en modevormgeving. (GR)