Studenten willen minister in Nijmegen ‘dumpen’

Minister Hermans moet Ed d’Hondt maar opvolgen als burgemeester van Nijmegen. Liefst nog vandaag, want het hoger onderwijs kan hem missen als kiespijn. Dat stelt de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb). Hermans heeft in de twee jaar dat hij minister van Onderwijs keer op keer gezegd hij ‘niets kan en wil regelen en dat studenten, hogescholen en universiteiten het samen maar moeten uitzoeken’, concludeert LSVb-voorzitter Fransien van ter Beek. ‘Deregulering is zijn enige credo.’ De studentenbond zou hem daarom graag inruilen voor ‘een minister die wel een visionair pleidoo weet te houden over de toekomst van het hoger onderwijs’. Die mogelijkheid is er nu burgemeester D’Hondt van Nijmegen voorzitter wordt van de Vereniging van Samenwerkende Universiteiten (VSNU), zegt Van ter Beek. ‘Hermans kan zijn laatste dagen slijten als burgervader van de keizerstad.’ (IH/HOP)