Verpleegkunde werft Russische studenten

Tweeëntwintig Russische verpleegkundigen zullen vanaf volgend jaar een opleidingstraject volgen aan de opleiding Verpleegkunde. Het is de bedoeling dat in combinatie met hun studie gaan werken in een zorginstelling in de regio.
De duur van de opleiding is nog onduidelijk, zegt hoofd opleiding Anita Heyltjes. ‘Dat hangt af van de verblijfsvergunningen en de regeling die wordt afgesproken. Het wordt zoveel mogelijk maatwerk. De coördinator deeltijd probeert nu in te schatten op welk niveau de verpleegkundigen functioneren.’
De hogeschool maakt het uitstapje naar het buitenland vanwege het gebrek aan interesse voor de studie van Nederlandse studenten. Het werkveld verwacht echter een tekort aan Verpleegkundigen. Om al op dit tekort te kunnen anticiperen, moest naar alternatieve mogelijkheden worden gezocht.
Tot op het laatste moment heeft de opleiding de onderhandelingen met de Russische delegatie in het duister gelaten. Meerdere hogescholen concurreren om de weinige Verpleegkunde-studenten die zich aanmelden. Al eerder heeft het Baroniecollege in Breda een project met studenten uit
Polen aangekondigd. De Hogeschool Brabant heeft zich bij deze trend aangesloten door het afsluiten van een contract met de Russische studenten. (MvH)