‘Geef studenten bijbaan in de zorg’

Van een bijbaantje in de horeca word je niet veel wijzer. Je kunt beter werken in de zorg. Dat idee poneert voormalig CNV-voorzitter Westerlaken.
Volgens Westerlaken kun je niet creatief genoeg zijn om het tekort aan verpleegkundigen te bestrijden. ‘De klassieke studentenbijbaan is in de horeca. Daar leer je niet zo veel. In de zorg doe je ervaring op waar je je hele leven wat aan hebt’, zegt Westerlaken. Tegenwoordig is hij de hoogste baas van een keten van negen zorgcentra voor verstandelijk gehandicapten.
Westerlaken denkt dat studenten er wel voor te porren zijn. ‘Ze bouwen minder studieschuld op en zullen ervaren dat werken in de zorg best leuk is.’ In Scandinavische landen, waar veel studenten een bijbaan in de zorg hebben, pakt het tenminste wel zo uit. Westerlaken wil onderzoeken waarom dat zo is. ‘Misschien kunnen we hun “recept” overnemen. Of de regels zo aanpassen, dat studenten in korte, aaneengesloten periodes een tijdje in de zorg kunnen werken.’
Maudy Keulemans, voorzitter van de landelijke studenten- organisatie ISO, gelooft niet dat studenten staan te trappelen. ‘Dan moet het uurloon wel verbeteren. Maar afgezien daarvan, ik vind niet dat meneer Westerlaken studenten zonder enige voorkennis gehandicapten kan toevertrouwen. Want dat betekent nogal wat.’ (MtW/HOP)