Hogeschool Brabant doet mee aan ontwikkeling nieuwe studentenadministratie

Voor de studentenadministratie van de Hogeschool Brabant komt een nieuw systeem. Samen met acht zusterinstellingen neemt de hogeschool deel in de Stichting Studentenadministratie Hoger Onderwijs in oprichting. Die organisatie gaat het nieuwe systeem ontwikkelen. De Hogeschool ‘s-Hertogenbosch, fusiepartner van de Hogeschool Brabant, doet ook mee.

De gegevens van studenten zijn op verschillende plekken en soms driedubbel opgeslagen. Voor hun tentamencijfers moeten studenten hierheen, om hun adresgegevens te wijzigen daarheen. En voor informatie over de studiefinanciering moeten ze weer ergens anders zijn. Erg klantonvriendelijk, vinden de negen hogescholen. Het nieuwe administratiesysteem voor hbo en universiteiten gaat werken volgens het principe: één druk op de knop.

De negen hogescholen willen een gemeenschappelijke database ontwikkelen met gegevens van de burgerlijke stand, sofinummers en dergelijke. Daarnaast moet er – voor degenen die het aangaat – informatie over de studievoortgang in te vinden zijn.

De SSHO zit nu met verschillende software-leveranciers om de tafel. ‘Die fase is bijna afgerond’, vertelt projectleider Deddo Houwen, tevens voorzitter van de Hanzehogeschool. ‘Daarna komen we aan de ontwikkeling en introductie toe. Het is eigenlijk de bedoeling dat de software dan op 1 september 2001 gebruikt kan worden. Maar dat is een erg hoog ambitieniveau.’ (IH/HOP)