Gehandicapte studenten gaan eigen belangen behartigen

Gehandicapte studenten gaan voortaan voor zichzelf opkomen. Ze richten daarvoor binnenkort een eigen organisatie op, Vademecum geheten.

Er is al een stichting die zich inzet voor studenten met een handicap, Handicap & Studie. Maar dat is een organisatie van professionele hulpverleners en beleidsmakers, niet van studenten zelf.
De studenten achter Vademecum vinden het nu tijd dat gehandicapten hun eigen belangen gaan behartigen. ‘Wij kunnen veel directer aangeven waar wij tegenaan lopen’, zegt Klara Linnenbank van Vademecum.

De nieuwe stichting wil onder meer platforms van gehandicapte studenten op elke hogeschool en universiteit oprichten. Ook komt er een telefonische helpdesk waar iedereen met vragen terecht kan. (HO/HOP)