Hermans belooft website over onderwijskwaliteit

Er komt een website waarop studenten onafhankelijke informatie kunnen vinden over de kwaliteit van hogescholen en universiteiten. Dat zei minister Hermans vorige week tijdens een overleg met de studentenbonden.
Op de website moeten studenten informatie kunnen vinden over de kwaliteit per module, vindt Hermans. De minister openbaarde zijn plan tijdens een overleg met de studentenbonden ISO en LSVb.
Hermans vindt dat studenten gemakkelijker vakken bij verschillende onderwijsinstellingen moeten kunnen volgen. ‘Dan wordt het dus nog belangrijker dat zij in begrijpelijke woorden kunnen lezen over de verschillen tussen de opleidingen’, vindt Hermans.
De website zal zich baseren op de rapporten van visitatiecommissies die de opleidingen beoordelen. Ook wordt er gebruik gemaakt van de Keuzegids Hoger Onderwijs. In dat boek met kwaliteitsoordelen staan onder meer de uitkomsten van studentenenquêtes.
Wanneer de website in de lucht gaat is nog niet duidelijk. ‘Maar volgend studiejaar is te vlug’, meent Hermans. (HOP/MS)