Hogeschool Brabant vraagt zes nieuwe opleidingen aan

Niet minder dan zes nieuwe opleidingen heeft de Hogeschool Brabant op zijn verlanglijstje gezet. Het lijstje is ingediend bij de HBO-raad, waar het deel uitmaakt van een nieuwe ronde ‘kwartetten’ om de start van nieuwe hbo-opleidingen.
Eerder dit jaar beloofden de hogescholen elkaar daarbij niet al te veel in de weg te leggen. Ze verdeelden daartoe het hbo in 33 ‘domeinen’. Hogescholen die een opleiding in een domein willen starten waarin ze al actief zijn kunnen hun gang gaan. Concurrenten kunnen zo’n plan niet langer dwarsbomen. De hogescholen hebben tezamen 193 plannen voor nieuwe opleidingen ingediend. Slechts 28 plannen hebben betrekking op domeinen waarop de aanvragende instelling nog niet actief is. Die aanvragen worden aan een zware toetsing onderworpen.

De zes aanvragen van de Hogeschool Brabant betreffen:
– Communication & Multimedia Design (Academie voor ICT & Management)
– Kunst & Cultuur (Faculteit Kunst- & Vormgevingsonderwijs)
– Sociaal-Juridische Dienstverlening (Faculteit Gamma)
– Facilitaire Dienstverlening (Faculteit Economie & Management)
– Communicatie (Faculteit Economie & Management)
– Speciaal Onderwijs (Faculteit Pedagogisch Onderwijs)
Van deze zes behoren Kunst & Cultuur, Facilitaire Dienstverlening en Speciaal Onderwijs tot een voor de hogeschool nieuw ‘domein’: zij krijgen een zware toetsing.

De praktijk wijst uit dat in het verloop van de vervolgonderhandelingen tussen de hogescholen niet alle aanvragen overeind blijven. Soms doordat ze de toetsing niet doorstaan, soms doordat ze bij wijze van ‘wisselgeld’ alsnog aan de concurrentie worden gelaten. Het ligt dus niet in de lijn der verwachtingen dat alle 193 opleidingen gerealiseerd zullen worden.
Van de zes opleidingen die de Hogeschool Brabant aanvraagt zijn de plannen voor Communication & Multimedia Design het meest uitgewerkt: dat wordt de vierde opleiding van de Academie voor ICT & Management (‘I-faculteit’), die in januari van start gaat. (HO/HOP, FG)