Studentenbond boos op KPN om afschaffen telefoontikker

Duizenden studentenhuizen zullen in de problemen komen door de afschaffing van de telefoontikker. Dat voorspelt het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO). KPN is begonnen met het uit de roulatie nemen van de ’tikkerpulse’. In de regio Leeuwarden is de voorziening al beëindigd. Volgens het bedrijf staan technische belemmeringen het continueren van de tikker in de weg. Vanaf 1 januari 2002 zal het apparaatje definitief historie zijn.
Het ISO heeft berekend dat minstens 15000 studentenhuizen van de tikker gebruik maken om de kosten van gezamenlijk gebruik van de telefoon te kunnen verrekenen. ISO-voorzitter Keulemans: ‘Telefoonrekeningen zijn een eeuwig struikelblok in studentenhuizen. Afschaffing van de tikker zal de student op extra kosten jagen.’
Alternatieven zijn er eigenlijk niet, vindt de bond. Je kunt ISDN nemen. Dat ondersteunt een tellerfunctie, maar de abonnementskosten zijn het dubbele, geen reële optie voor studentenhuizen. De tweede mogelijkheid die KPN aanbiedt: mobiel bellen. Maar het ISO vindt het ‘een rare aanname dat studenten dan maar allemaal een mobiele telefoon moeten aanschaffen’. Derde mogelijkheid: een gespecificeerde rekening aanvragen. Dat kost 5 cent extra per gesprek en zal volgens de studentenbond enorm veel tijd vergen voor het uitpluizen, en zal veel onderling geruzie tot gevolg hebben.
De bond wijst verder op de kosten van de teller: 329 gulden. ‘Vooral studenten die er net een hebben aangeschaft zullen gecompenseerd moeten worden’, vindt het ISO. (FG)