Studentenbond start campagne tegen brandonveiligheid

Studenten moeten bij hun huisbaas maatregelen eisen die de brandveiligheid vergroten. Dat zegt de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) die deze maand is gestart met een voorlichtingscampagne aan studenten.
Uit onderzoek in Utrecht blijkt dat één op de drie studentenhuizen niet voldoet aan de normen van de brandweer. Toch eisen maar weinig studenten maatregelen van hun huisbaas. Volgens de LSVb zijn studenten bang om op straat te worden gezet.
Die angst is niet geheel onterecht. In Utrecht zijn onlangs studenten uit hun kamer gezet omdat de panden waarin zij woonden niet voldeden aan de eisen van de brandweer. Maar volgens Tonny Nijmeijer, jurist aan de Universiteit Utrecht, moet de verhuurder dan zorgen voor vervangende woonruimte.

De LSVb vindt dat de studenten zelf ook beter moeten letten op de brandveiligheid. ‘Studenten laten veel te vaak hun apparatuur op stand-by staan’, zegt Fransien van ter Beek, voorzitter van de LSVb.
In de Utrechtse wijk Lunetten is maandag om die reden een studentenhuis afgebrand, nadat kortsluiting was ontstaan in een stereo-installatie.

Hoe de brand in het studentenhuis aan de Goirkestraat in Tilburg is ontstaan is nog steeds niet opgehelderd. De vorige maand werden veertig bewoners bij die brand dakloos. Het politieonderzoek heeft niets opgeleverd. De politie zegt dat het net zo goed kortsluiting als brandstichting geweest kan zijn. Geen van beide oorzaken viel aan te tonen. (MS/HOP)