Boete op ontslag vrouwelijke proffen

Vrouwen bekleden relatief weinig topfuncties in het hoger onderwijs. Allerlei maatregelen om daarin verandering te brengen zetten tot nu toe onvoldoende zoden aan de dijk. De Katholieke Universiteit Brabant in Tilburg heeft daarom een radicale maatregel uitgevaardigd: een faculteit die een vrouwelijke hoogleraar ontslaat krijgt 75 duizend gulden boete.

Nederland scoort Europees gezien laag als het gaat om het aantal vrouwelijke hoogleraren. Begin vorig jaar was slechts vijf procent van de 2500 Nederlandse hoogleraren vrouw. Universiteiten besteden jaarlijks ongeveer vijf ton om vrouwen door te laten stoten naar de top.
De Katholieke Universiteit Brabant (KUB) voerde eerder een bonusregeling in. Elke faculteit die een vrouw tot hoogleraar of hoofddocent benoemde, kreeg daarvoor 50.000 gulden. Maar deze beloning had weinig effect. Er werd welgeteld één hoofddocente naar Tilburg gelokt. Daar stond het vertrek van twee vrouwelijke professoren tegenover.
Dit jaar gaat de universiteit een stap verder. Ze voert nu ook een boeteregeling in. Voor elke vrouwelijke hoogleraar of hoofddocent die haar biezen pakt, moeten opleidingen voortaan 75.000 gulden ophoesten. (HOP/TdO)