Fotoprijs voor Joyce van Belkom

Oud-student Fotografie Joyce van Belkom, tweeënhalf jaar geleden afgestudeerd, heeft in de categorie ‘documentaire fotografie enkel’ van de Zilveren Camera de eerste prijs gewonnen. Onderwerp van haar fotodocumentaire is Kosovaarse vluchtelingen in Macedonië. Twee jaar geleden ontving ze de Canon Prijs voor jong talent.
Voor de negen ondercategorieën van de Zilveren Camera – onder andere landelijk nieuws, dagelijks leven, sport, buitenlands nieuws – meldden zich 212 fotografen. Opvallend weinig vrouwen vielen in de prijzen, constateert De Journalist, blad van de Nederlandse Vereniging van Journalisten. Dat verbaasde Van Belkom ook al. ‘Op de academie in Breda zaten destijds wel vrouwelijke studenten. Maar in de praktijk kom ik er weinig tegen. Hoe dat komt? Ik word af en toe gebeld door studenten die daar een scriptie over willen schrijven. Maar ik weet het ook niet’, zegt ze in De Journalist. (GR)