Hermans slikt voorstel voor hoger collegegeld ’topmasters’ in

Minister Hermans van Onderwijs heeft gisteravond in het debat met de Tweede Kamer het voorstel om hogere collegegelden toe te staan voor zogenoemde ’topmasters’ laten vallen. De Kamer eist dat er eerst wordt gekeken naar de kwaliteitseisen waaraan zo’n topmaster moet voldoen, voordat er zelfs maar over verhoging van het collegegeld wordt gepraat.
Minister Hermans wil universiteiten de mogelijkheid geven voor masteropleidingen van uitzonderlijke klasse tot vijfmaal het normale collegegeld te vragen.
Ook verbood een ruime meerderheid de minister studenten voor masteropleidingen te selecteren op basis van hoge cijfers. De Kamer vindt dat ook kennis, motivatie en vaardigheden moeten meespelen bij selectie.
Hermans moet bovendien onderzoeken of bekostiging van zogenaamde ‘overgangsklasjes’ haalbaar is. Die moeten de overstapmogelijkheden van hbo-afgestudeerden naar masteropleidingen aan de universiteit verbeteren. (TdO/WvD/HOP, RL)