Goed management geen garantie voor tevreden studenten

Aandacht voor deskundig management leidt niet vanzelf tot goed onderwijs. Hogescholen die veel energie steken in hun management krijgen veel meer klachten van hun studenten dan degenen die dat niet doen.
Dit valt op te maken uit de afstudeerscriptie van Bart de Laat, student personeelswetenschappen aan de Katholieke Universiteit Brabant en tijdelijk werkzaam bij de Dienst Onderwijs & Studentenzaken van de Hogeschool Brabant.
Wie overeind wil blijven in de concurrentiestrijd tussen hogescholen, moet zorgen voor deskundige managers, dacht De Laat. Maar zo simpel ligt het niet, zo bleek bij het verwerken van de gegevens van dertig hogescholen. Hogescholen die veel aandacht besteden aan management development blijken wel beter in staat hun studenteninstroom te laten groeien. Maar tot betere bedrijfsresultaten leidt dat niet.
Ook wie verwacht dat trainingen aan managers zich vertalen in goed onderwijs, komt bedrogen uit. Dat ontdekte De Laat toen hij zijn gegevens vergeleek met de studentenenquêtes van de Keuzegids Hoger Onderwijs. Uitgerekend de hogescholen die veel aandacht besteden aan de deskundigheid van hun managers, zijn ook degenen die de meeste klachten van studenten krijgen.
Leidt grote aandacht voor de managers tot verwaarlozing van de studenten? Of schrikken hogescholen zo van slechte enquête-uitslagen dat ze meteen hun management gaan trainen? De Laat durft het niet te zeggen. ‘Ik heb alleen ontdekt dat er een samenhang bestaat tussen die twee. Maar hoe het oorzakelijk verband in elkaar zit, weet ik niet.’ (HO/HOP)