Hogeschool krijgt ICT-starterscentrum

De Hogeschool Brabant begint een ‘Digicentrum’ voor startende ICT-ondernemers. Het ICT-starterscentrum wordt binnen twee jaar in samenwerking met de gemeente Breda nabij, en bij voorkeur op het terrein van de hogeschool in Breda gerealiseerd. De hogeschool levert de benodigde kennis en begeleiding via met name de Academie voor ICT & Management. Bovendien kunnen studenten van de hogeschool stages volgen bij participerende bedrijven. Gemeente en bedrijfsleven steunen de startende ondernemers op financieel gebied en bij het vinden van huisvesting.
Cees Budding, afdeling Economische Zaken van de gemeente Breda, ziet in het Digicentrum een mogelijkheid om meer ICT-bedrijven in Breda te krijgen. ‘Daarvoor zijn meer kansen dan we tot nu toe grijpen.’ Eén van die kansen is volgens Budding een digicentrum nabij de hogeschool. ‘Dicht bij het vuur. Het is zonde dat studenten na het afstuderen Breda verlaten om in de Randstad te werken. Zeker als je kijkt naar wat de hogeschool nu aan ICT-afgestudeerden aflevert, en dat wordt alleen maar meer met de komst van de AIM.’
Het digicentrum is één van de activiteiten die de gemeente Breda in samen met het regionaal ontwikkelingsbedrijf REWIN onderneemt om de ICT-bedrijvigheid te stimuleren. Een ander initiatief is het oprichten van een ICT-platform in samenwerking met onderwijsinstellingen. (RL)