LSVb opent klachtenlijn stages

De Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) vindt dat hbo-opleidingen geen geld mogen vragen aan bedrijven die een stagiair willen. Om te achterhalen hoeveel studenten daardoor een stage mislopen, opent de bond een klachtenlijn.
De LSVb krijgt regelmatig telefoontjes binnen van boze studenten. Zij zien hun stageplannen gedwarsboomd omdat het bedrijf van hun keuze geen vergoeding aan een hogeschool kan of wil betalen.
Geld vragen voor geleverde stagiairs druist in tegen de afspraken die hbo-opleidingen ooit zelf maakten. Dit herenakkoord heeft alleen geen rechtsgeldigheid, dus is de afspraak niet bindend.
Hogescholen die een vergoeding vragen, zeggen het geld nodig te hebben voor de stagebegeleiding. Maar of de begeleiding daardoor beter wordt, is volgens de LSVb de vraag. (TdO/HOP)