Manpower start HEAO-communicatie in Breda, hogeschool deelt in de winst

‘Heb jij je MBO-opleiding afgerond en wil je verder studeren, ben jij nog bezig met de HBO-opleiding en gaat het je niet snel genoeg of volg je een universitaire opleiding maar is HBO toch meer iets voor jou? Dan is Top Heao de kans voor jou om snel en praktijkgericht af te studeren.’ Met deze reclametekst werft uitzendorganisatie Manpower studenten voor haar ‘Top HEAO’ in Breda, waar eind deze maand een opleiding HEAO-communicatie van start gaat. Top HEAO biedt belangstellenden de mogelijkheid in drie jaar het hbo-diploma te behalen, en dat in combinatie met een ‘studierelevante, betaalde baan’.

Wat nu? Concurrentie uit onverwachte hoek voor de opleiding Communicatie die de de Hogeschool Brabant vanaf 2002 in Tilburg wil starten? Toch niet. De directie van de Faculteit Economie & Management blijkt op de hoogte van het initiatief, en heeft geen bezwaar.
Volgens het HBO-journaal verklaarde een woordvoerder van de HEAO-Breda: ‘Ze zijn zo vriendelijk geweest met ons te overleggen. We hebben met Top-Heao afgesproken dat we, waar opportuun, zaken zullen afstemmen.’
Die afstemming is meer dan een beleefdheidsritueel, zo blijkt uit de toelichting die directeur Ron Schwiebert ons desgevraagd gaf. Hij verzekert dat ‘de revenuen’ van Top-Heao deels naar de Hogeschool Brabant vloeien. Achter Top Heao van Manpower zit namelijk de Hogeschool van Amsterdam, die voor haar commerciële activiteiten een joint venture heeft met de Hogeschool Brabant Bedrijfsopleidingen BV, de vennootschap waarin het commerciële heao-aanbod van de Hogeschool Brabant is ondergebracht. En zo is de cirkel rond. (FG)