Piramidespel maakt weer slachtoffers onder studenten

De ‘Freedom Travel Club’ heeft opnieuw studenten gestrikt voor het piramidespel. Zij zijn inmiddels duizenden guldens armer.
Henk van Berkel en zijn vijf vrienden investeerden elk 7500 gulden, en voor ieder nieuw lid dat ze aanmeldden zou het geld binnenstromen. Een van de zes, een student van de Rotterdamse Hogeschool voor Economische Studies, had de anderen uitgenodigd voor een ‘bedrijfsfeestje’ van de ‘Freedom Travel Club’. ‘We werden op die avond flink gehersenspoeld’, zegt Van Berkel. ‘Weigeren was eigenlijk niet mogelijk: we moesten direct tekenen.’
De volgende ochtend vroeg werd Van Berkel direct naar de bank gestuurd om een lening af te sluiten. Een lening die hij via zijn studentenrekening binnen twintig minuten kreeg.

Van Berkels vader rook lont. Op Internet ontdekte hij dat het ‘reisbureau’ in werkelijkheid een piramidespel was. De deelnemers zouden naarmate ze meer leden aanmeldden een veelvoud van hun ‘investering’ terugkrijgen. In werkelijkheid wordt vooral de organisator beter van het spel.
Van Berkels en zijn vrienden meldden zich direct af bij de organisatie en deden aangifte bij de politie. Hun geld zijn ze kwijt. Een van de zes vrienden werd na de afmelding telefonisch bedreigd. ‘Je hebt onze ordedienst gezien, dus hou je rustig’, stond er op zijn voicemail.

De ‘Freedom Travel Club’ is geen onbekende naam in de wereld van het piramidespel. Volgens de Vereniging Tegen Piramidespelen is het reisbureau een voortzetting van de organisatie ‘Titan’, die in 1997 werd verboden. Vorig jaar zomer maakte de club al eerder slachtoffers onder studenten. (WvD/HOP)

(De naam Henk van Berkel is om privacy-redenen gefingeerd.)