Rechten studeren aan Hogeschool ‘s-Hertogenbosch

De rechtenfaculteiten krijgen binnenkort concurrentie van het hbo. De Hogeschool ‘s-Hertogenbosch is namelijk van plan volgend jaar de eerste hbo-opleiding rechten te beginnen.
Wie rechten wil studeren, hoeft straks niet per se naar een universiteit. Volgens bestuursvoorzitter Frans van Kalmthout van de Bossche hogeschool is er juridisch werk genoeg waarvoor universitaire scholing eigenlijk een overbodige luxe is.

‘Denk aan banen bij verzekeringen en makelaars of aan griffie-achtig werk bij overheden’, zegt Van Kalmthout. ‘Daar zijn mensen voor nodig die juridische teksten begrijpen. Die kunnen best met een hbo-opleiding uit de voeten.’
Het hbo kent wel economische en sociale opleidingen met aandacht voor juridische zaken. Maar een hbo-opleiding die uitsluitend over recht gaat, bestaat nog niet. Den Bosch wil er in september 2002 mee beginnen. Daar heeft de hogeschool nog wel toestemming van onderwijsminister Hermans voor nodig.

Overigens wordt ook in Amsterdam gewerkt aan een hbo-opleiding rechten. Een gezamenlijke werkgroep van de Universiteit en de Hogeschool van Amsterdam zet nu een studieprogramma in elkaar. Pas als dat klaar is, nemen de twee colleges van bestuur een beslissing over de vraag of ze zo’n hbo-rechtenstudie willen beginnen. (HO/HOP)