Studenten kamperen op het Binnenhof

Het Binnenhof wordt morgen omgetoverd tot camping. Studenten zullen daar neerstrijken met hun tent, slaapzak en studieboeken als protest tegen de kamernood. Aanleiding voor de actie, georganiseerd door de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb), is de koppelingswet die deze week in het Staatsblad verscheen. De LSVb vreest dat de kamernood door deze wet groter zal worden.
De koppelingswet dwingt studenten zich in te schrijven op hun woonadres. Veel kamerverhuurders zouden daar niet blij mee zijn omdat ze illegaal verhuren.
De LSVb is niet tegen de koppelingswet zelf, maar wil niet dat studenten er de dupe van worden. ‘Studenten hebben door de krapte op de kamermarkt vaak geen andere keus dan zwart te huren. Nu is illegaal (ver)huren op zich een verwerpelijke zaak, maar gemeenten doen niet genoeg om een alternatief te bieden en te zorgen voor voldoende legale, betaalbare
studentenhuisvesting’, verklaart de bond.
De LSVb wil dat staatssecretaris Remkes van Volkshuisvesting de gemeenten tot activiteit aanspoort ten behoeve van betere huisvesting voor jongeren. Van minister Hermans, die binnenkort zal bepalen wanneer de koppelingswet voor studenten in werking treedt, wordt gevraagd, hiermee te wachten ’totdat de kamermarkt structureel is verbeterd’. (FG)