Hogeschool ‘s-Hertogenbosch helpt bij start opleiding Small Business Breda

De projectleider van het samenwerkingsproject Small Business & Retail Management (SBRM), Wobine Buijs ( Hogeschool ‘s-Hertogenbosch), neemt de voorbereiding van de opleiding SBRM aan de HEAO Breda over van Gerrit van Lier. Buijs is formeel aangesteld als adviseur van Van Lier in diens functie als hoofd opleiding Commerciële Economie (CE). Van Lier zou tevens als hoofd van de opleiding SBRM gaan fungeren. Voor die gecombineerde functie heeft hij zich echter teruggetrokken. Hij legt zijn functie als hoofd van de opleiding CE per 1 september a.s. neer.
Wobine Buijs is door Harry Koopman, voorzitter van de Raad van Bestuur van de beide hogescholen, aangezocht om de leemte voorlopig op te vullen.

Strategische samenwerking met enkele Vlaamse hogescholen speelt bij de invulling van de plannen een belangrijke rol. De opleiding zal via het Transnationaal Instituut, dat Koopman met enkele Belgische collega’s van de grond probeert te krijgen, ook aan de zuiderburen worden aangeboden. In België bestaat Small Business nog niet als hbo-opleiding. Een van de consequenties is, dat in afwijking van eerdere voornemens Small Business niet als duale opleiding, maar als voltijd-opleiding gaat draaien.

De eerstejaars, die in september voor de nieuwe opleiding in Breda aantreden, volgen overigens het gezamenlijke propedeusejaar van de HEAO. Wel wordt nog bekeken of en hoe in het tweede half jaar alvast accenten zullen worden aangebracht in het programma van de studenten die voor SBRM hebben gekozen. (FG)