‘Kunstenaarsboeken’ in productie genomen

Vijf studenten van verschillende kunstacademies, waaronder de Academie St. Joost in Breda en de Academie voor Kunst en Vormgeving in Den Bosch, gaan de komende maanden hun ‘kunstenaarsboek’ in een oplage van 150 stuks produceren. De ingediende werken van Joshua Rutgers, vorig jaar afgestudeerd aan de autonome richting van de Bredase kunstacademie St. Joost, en Ibo Pompen, derdejaars student Beeldhouwen aan de Academie voor Kunst en Vormgeving in Den Bosch, zijn hiervoor geselecteerd.
De stichting Plaatsmaken, een kunstenaarsinitiatief in Arnhem, wil het fenomeen kunstenaarsboeken onder de aandacht van studenten brengen. Kunstenaarsboeken zijn boeken die gemaakt zijn als kunstwerk. Onder de noemer ‘academiereeks’ heeft de stichting alle kunstacademies benaderd om studenten deze boeken te laten maken. Acht academies zonden elk tien werkstukken in. Een jury met daarin de Bossche kunstacademiedirecteur Alex de Vries en Wim T. Schippers, selecteerde per academie één kunstboek. De makers ervan gaan bij de stichting Plaatsmaken hun werkstuk in productie nemen.
Als de reeks kunstenaarsboeken af zijn, volgen een expositie en symposium. ‘Het bijzondere aan dit project is dat je totaal verschillende boeken krijgt. Wij zijn er al jaren bezig en dachten alle varianten wel gezien te hebben. Het blijkt dat er toch nieuwe dingen mogelijk zijn’, zegt July Ligtenberg van de stichting Plaatsmaken. (GR)