Opleidingen en Raad van Bestuur naar Tilburg

‘Binnen afzienbare tijd’ zal de Raad van Bestuur van de Stichting Brabantse Hogescholen zich in Tilburg vestigen. Deze week is een optie genomen op een kantoor ‘op honderd meter afstand’ van het gebouw van de Faculteit Techniek & Natuur aan de Cobbenhagenlaan. Voorzitter Harry Koopman bevestigt desgevraagd dat het principebesluit om naar Tilburg te verhuizen is genomen. ‘Het is nu een kwestie van een passende ruimte vinden.’ Het is de bedoeling niet te lang met de verhuizing te wachten. Koopman mikt op ‘midden dit jaar’.
Volgens de bestuursvoorzitter is het in het belang van de samenwerking dat de vijf leden van de Raad van Bestuur bij elkaar komen te zitten. ‘Bovendien is het goed voor de uitstraling naar buiten toe.’ De twee Bossche leden en de drie Bredase leden van het nieuwe bestuur huisden sinds de besturenfusie op 1 januari j.l. nog altijd gescheiden in de hoofdvestigingen van hun eigen hogescholen in Breda en Den Bosch.

De keuze voor Tilburg als bestuurszetel ligt voor de hand vanwege de ligging midden tussen Breda en Den Bosch, maar ook vanwege de ambities voor de komende jaren. In Tilburg is de nieuwe Stichting Brabantse Hogescholen nu alleen nog vertegenwoordigd met een bescheiden vestiging van de Faculteit Techniek & Natuur (FTN) van de Hogeschool Brabant. Het bestuur heeft plannen om meer opleidingen in Tilburg te gaan aanbieden, teneinde de positie van de Stichting Brabantse Hogescholen te versterken. Dezer dagen worden ‘licenties’ gevraagd om de opleidingen International Business Management Studies (IBMS), Management, Economie & Recht (MER) en Informatica & Informatiekunde (I&I) in Tilburg te mogen aanbieden. Eerder al werd een aanvraag voor een Tilburgse opleiding HEAO Communicatie de deur uitgedaan. Met concurrent Fontys Hogescholen is overeenstemming bereikt over die aanvragen.

Bestuursvoorzitter Harry Koopman laat aantekenen, dat het aanvragen van de licensies nog geen beslissing inhoudt over het daadwerkelijk starten of overplaatsen van opleidingen. Daarover zal eerst met betrokken faculteiten en opleidingen worden gesproken.

Fontys wil overigens ook zelf een IBMS-opleiding in Tilburg beginnen, evenals een Hogere Informatica Opleiding. (FG)