Samenwerking VU en Windesheim leidt mogelijk tot fusie

De Vrije Universiteit en de Christelijke Hogeschool Windesheim gaan zeer nauw samenwerken. Zelfs een fusie lijkt bespreekbaar.
Dat de banden tussen de instellingen nog eens extra worden aangehaald, heeft vooral te maken met de gezamenlijke masterstudies (topopleidingen) die zij in zogeheten ‘schools’ gaan aanbieden. Op het gebied van de lerarenopleidingen zijn VUen Windesheim al langer samen op weg.

Door de krachten te bundelen, worden de lerarenopleidingen van de beide instellingen verbreed. De VU opent een kantoortje in Zwolle en zorgt zo voor meer wetenschap bij Windesheim, Windesheim komt naar Amsterdam en voegt praktijkgerichtheid aan de VU-studie toe.
Het samenzijn van de christelijke instellingen gaat verder dan alleen op onderwijsniveau. De beide partijen gaan de ‘schools’ ook gezamenlijk besturen. Of uit de vrijage tussen Windesheim en de VU ook een fusie ontstaat, is niet duidelijk. ‘Maar het is zeker niet uitgesloten’, laat een woordvoerder weten.

Windesheim is niet de enige christelijke hogeschool waarmee de VU nauwe banden heeft. Ook met de Hogeschool Holland, de Ichthus Hogescholen en de Christelijke Hogeschool Noord Nederland wordt samengewerkt. Het is de bedoeling dat ook deze instellingen op termijn bij de ‘schools’ worden getrokken. Hoe dat precies geregeld wordt, is op dit moment nog niet duidelijk. (HOP/TdO)