Boek van studenten valt in prijzen

Het boek ‘Grenzen’ van studenten van de Academie St. Joost en het Sint-Lucas Instituut uit Gent behoort tot de selectie van de Best Verzorgde Boeken van 2000. Het boek dat de studenten in 1999 hebben gemaakt in het kader van een uitwisselingsproject, heeft een prijs gewonnen in de categorie gelegenheidspublicaties. Ook de eindexamencatalogus van de Bossche kunstacademie viel in de prijzen.
‘Een prettige verrassing’, zegt René Pijnenburg over de prijs. Hij is twee jaar geleden bij de uitwisseling betrokken geweest. Studenten interieurarchitectuur, beeldende kunst en grafische vormgeving van beide opleidingen maakten hun werk met het uitgangspunt ‘grenzen’. Daaraan gekoppeld is door de studenten Grafische Vormgeving de publicatie bedacht. ‘Het boek is anders geworden omdat het op zo’n bijzondere manier is gemaakt’, weet Pijnenburg.
Het boek ‘Grenzen’ is een weergave van het uitwisselingsproject. Uiterlijk lijkt het op een boek, maar zodra de oranje kaft wordt opengeslagen, ontstaat het beeld van een ordner. Met alles op onderwerp gerubriceerd en zelfs in een soort mapjes verpakt. Deze speelse aanpak met verschillende papiersoorten heeft ertoe geleid dat de studenten het boek uiteindelijk ook zelf moesten inbinden. Met uiteindelijk de prijs als extra pluim.
Verantwoordelijk voor de selectie was een vijfkoppige vakjury bestaande uit Simon Davies (ontwerper en docent), Carel Kuitenbrouwer (publicist en docent), Lidewijde Paris (uitgever), Ron van Roon (ontwerper) en Hans Schoolenberg (tijdschriftuitgever en voorzitter van de jury). Alle 44 boeken die de jury heeft uitgekozen zijn vanaf 1 juni te zien in het Stedelijk Museum in Amsterdam. Daarna gaat de expositie op toernee naar het buitenland, waaronder het Institut Néerlandais in Parijs, de Frankfurter Buchmesse en de Leipziger Messe. (MvH)