Financiering hepatitis B-vaccinatie vertraagd

De financiering rondom de hepatitis B-vaccinatie voor studenten heeft vertraging opgelopen. De zorginstellingen in de regio zijn het nog niet eens geworden over de verdeelsleutel. De geplande vaccinaties in april hebben daarom nog niet plaatsgevonden.
De studenten moeten worden gevaccineerd tegen hepatitis B (een vorm van leverontsteking) omdat zij risico lopen om besmet te raken door bijvoorbeeld snijwonden, een prikaccident, mond-op-mondbeademing of bijtwonden. Studenten binnen de zorg lopen net zo veel risico als beroepskrachten. Maar binnen de verschillende branches varieert het risico. En juist daarop zou de verdeelsleutel gebaseerd zijn. Directeur Ria Wijnen: ‘Het gaat om een bedrag van 2,5 ton. Dat moet worden verdeeld tussen zeventig instellingen. Reken dus maar uit wat het hun gaat kosten.’
De vertraging heeft volgens directielid Ria Wijnen geen negatieve gevolgen voor de vaccinaties. ‘We gaan nu uit van 1 september wanneer de nieuwe studenten beginnen.’ Eind van het schooljaar moeten de instellingen onderling akkoord zijn over de verdeelsleutel.
Instellingen zijn wettelijk verplicht om de werknemers te vrijwaren voor gevaar. In een folder van het ministerie van Sociale Zaken en Welzijn staat dat vaccinatie moet worden aangeboden aan medewerkers in diverse medische beroepen, waaronder Verpleegkunde, inclusief studerenden en stagiaires voor die beroepen. (MvH)