HEAO: treinstaking geen reden voor ‘overmacht’

Studenten van de HEAO die tentamens missen of te laat komen door de treinstakingen, kunnen zich niet beroepen op ‘overmacht’. Dat heeft de faculteit in een brief aan alle studenten laten weten. ‘De geplande tentamens en hertentamens gaan in ieder geval door. Het is uw verantwoordelijkheid om tijdig op eventuele acties bij de spoorwegen te anticiperen’, schrijft de directie in de brief.
Afgelopen maandag, toen de aangekondigde treinstaking werd afgeblazen, hebben studenten massaal tentamens gemaakt. Vandaag was een beperkt aantal tentamens aan de HEAO. Van een aantal van 70 studenten zijn er 15 niet op komen dagen. Aanstaande maandag – wanneer er vervolgstakingen zijn aangekondigd – moeten er 600 studenten op komen draven voor de hertentamens, waarvan het merendeel om 9.00 uur begint.
De HEAO gaat coulant om met het inschrijven voor hertentamens. Studenten kunnen of op Internet kijken of bij het opleidingssecretariaat telefonisch vragen welk punt ze hebben gehaald. Zij hoeven zich in deze tentamenperiode niet – zoals gebruikelijk – op de hogeschool in te schrijven voor de hertentamens.
Volgens Marla van Overbeek, juridisch beleidsmedewerker van de hogeschool, kan de directie de treinstaking uitsluiten als reden voor overmacht. Bij een onverwachte staking zou overmacht wel gelden. ‘Maar omdat het aangekondigde acties zijn, kan de student maatregelen nemen’, zegt zij.
Jo Brassé, onderwijskundig beleidsmedewerker van de hogeschool, vindt de maatregel van de HEAO niet kunnen. ‘De hogeschool pretendeert in zijn missie dat de student centraal staat. Dan moet je dat ook laten zien. Problemen als deze mag de instelling niet op de klant afwentelen.’ (GR)