Instellingen krijgen geen eigen ombudsman

Minister Hermans (Onderwijs) wil geen onafhankelijke ombudsman op universiteiten en hogescholen. De bewindsman erkent dat studenten zich ergens moeten kunnen beklagen, maar denkt dat dit binnen de instellingen kan.
Voor bijzonder grote problemen kunnen studenten immers bij de Nationale Ombudsman terecht. Door op elke universiteit en hogeschool een onafhankelijke ombudsman te plaatsen, zou de herkenbaarheid van de Nationale Ombudsman er op achteruit gaan.

‘Uiteraard zijn we het daar niet mee eens’, zegt LSVb-voorzitter Fransien van ter Beek in een eerste reactie. ‘We vinden nog altijd dat klachtenbehandeling niet bij de instellingen zelf thuis hoort. De drempel van de Nationale Ombudsman is erg hoog, terwijl dat bij iemand die op een instelling rondloopt niet zo hoeft te zijn. Een eigen ombudsman heeft bovendien meer kennis, kan snel adviseren en heeft daarnaast de mogelijkheid om op informeel niveau met de partijen te praten.’

De LSVb en de ISO komen volgende week met een eigen notitie over de in hun ogen wankele positie van de student. De ideeën die de bonden over de ombudsman hebben, zullen zeker afwijken van Hermans’ visie. (TdO/HOP)