Kunst op vuilniswagens

Zo’n dertig vuilniswagens van de gemeente Breda zullen vandaag het terrein van Sint Joost onveilig maken. Dit om het pilotproject in te luiden dat de academie met de Dienst Stadsbeheer heeft opgezet. Tweede- en derdejaars studenten St. Joost is gevraagd om de vuilniswagens van kunst te voorzien. Deze week zullen zij in groepjes van drie ontwerpen maken.
Het winnende ontwerp zal 15 juni worden uitgevoerd. ‘Dat hoeft niet per se de beste te zijn’, legt projectleider en beeldend kunstenaar Loek Grootjans uit. ‘Wel moet het de best toepasbare zijn of het best passende bij wat de dienst stadsbeheer wil.’
Die eerste vuilniswagen dient als een pilotproject, zegt Grootjans: ‘Er wordt bekeken of het haalbaar is. De kosten zullen geen punt zijn, maar het probleem is om de eenheid in stand te houden. Alle wagens krijgen een bepaalde kleur waar de studenten rekening mee moeten houden.’
De achterliggende gedachte van het grootschalige kunstproject is het bevorderen van de contacten tussen de academie en de stad. Daarom wil Grootjans als de eerste wagen van kunst wordt voorzien tegelijk een expositie organiseren rondom de overige ontwerpen van de studenten. ‘Wellicht komen niet alle ontwerpen in aanmerking voor uitvoering, maar hopelijk zijn ze allemaal toepasbaar. Dan zijn we meteen klaar.’ De studenten presenteren hun ontwerpen vrijdag 6 april. (MvH)