Spelletje: Studiefinanciering opblazen

Studenten die ervan dromen de kantoorflats van de Studiefinanciering weg te vagen, kunnen op het Internet hun kans grijpen. De in Groningen gevestigde Informatie Beheer Groep (IBG)reageert geschrokken. ‘Het is niet leuk om als doelwit te dienen’, zegt een woordvoerder.
Voor alle duidelijkheid: het gaat hier om een spelletje. Het eveneens Groningse Studentennet zette het onlangs op de digitale snelweg. Onder het motto ‘Reken af met alle studieschulden’ moeten spelers proberen de torenflats van de Studiefinanciering (de oude naam van de IBG) op te blazen.

De IBG spreekt van een smakeloze, studentikoze grap. Woordvoerder Daniël Blok: ‘Er werken hier 1400 mensen die zoveel mogelijk studenten proberen te helpen. Als dank worden ze tot ontploffing gebracht in een computerspelletje.’
Even leek het erop dat de IBG stappen zou ondernemen tegen Studentennet, om zo een einde te maken aan de verspreiding van het spel, dat Virtual Gotcha heet. Inmiddels is duidelijk dat de virtueel bedreigde organisatie zich niet langer verzet.

Toch nam een enorm aantal mensen het zekere voor het onzekere. Vooruitlopend op een eventueel verbod werd het spel al 10.000 keer gedownload. Ook zou het spel al op 60.000 cd’s gebrand zijn.
Deze interactieve belegering van de IBG zorgde er overigens voor dat de site van Studentennet vorige week op tilt sloeg, waardoor het spel urenlang niet kon worden opgehaald. (TdO/HOP)