Vergoeding NS ook voor studenten

De Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) roept bezitters van de OV-Studentenkaart op de kosten voor vervangend vervoer in verband met de spoorwegstaking bij de NS terug te vragen. Net als andere vaste klanten van de NS hebben studenten de mogelijkheid deze onkosten deels terug te vragen als de NS zelf geen ander vervoer biedt.
Volgens de LSVb mogen houders van een weekkaart per stakingsdag 1/365 deel van de kosten van een normale NS-Jaarkaart tweede klasse (ongeveer vijftien gulden) terugvragen, of 40 cent per kilometer met een maximum van vijftig gulden voor treinvervangend vervoer op de NS verhalen. Houders van een weekendkaart kunnen ook gebruik maken van de laatste optie. Tenslotte mogen weekkaarthouders die door de stakingen in het weekend moeten reizen de kosten ook verhalen op de NS.
De berichtgeving rond vergoeding voor studenten bij (dreigende) stakingen is slordig volgens de LSVb. Bij de vorige stakingen in december 2000 liet de NS studenten lang in het ongewisse en verstrekte het bedrijf onjuiste informatie over vergoedingen voor vervangend vervoer. ‘Bij de staking in december 2000 werden studenten van het kastje naar de muur gestuurd. Medewerkers van het NS-informatienummer stuurden studenten zelfs door naar de Informatie Beheer Groep (IBG) terwijl er wel een regeling is voor studenten’, aldus de LSVb. (RS)