Ward Monné wint eerste prijs bij ‘Kunst op vuilniswagens’

Ward Monné, tweedejaars Grafisch Ontwerpen, heeft de eerste prijs gewonnen bij het project ‘Kunst op vuilniswagens’, een samenwerkingverband tussen de Academie St. Joost en de gemeente Breda. Dit is gisteren door wethouder Oomen tijdens een bijeenkomst op de Academie St. Joost bekendgemaakt. In zijn ontwerp projecteert Monné het binnenste van een vuilniswagen als een röntgenfoto op de buitenkant. Zo kunnen mensen zien hoe het vuil er opgeslagen wordt.
De tweede prijs ging naar Wouter Verhoeven, een voormalige student Vervolgopleiding Vrije Kunsten. De derde prijs werd uitgeloofd aan het trio tweedejaars studenten Verena Kaltenbach (Fotografie), Ramon Mangold (Grafisch Ontwerpen) en Boukje Noordhoek (Schilderen). Een achttal individuele studenten en groepjes kreeg een eervolle vermelding. Over twee maanden zal er een tentoonstelling plaatsvinden met de ingediende ontwerpen.
De gemeente Breda heeft de Academie benaderd om studenten ontwerpen te laten maken voor op de vuilniswagens. Het merendeel van de ontwerpen zal ook daadwerkelijk op de wagens aangebracht worden, beloofde Jos Gilliam, julylid en directeur van de gemeentelijke Beheerbedrijven. Wethouder Oomen noemde de kunstwerken van een hoog niveau. ‘Het is uniek in het land en misschien wel voor Europa dat er vuilniswagen rondrijden die voorzien zijn van kunst.’ (GR)