Bossche kunstacademie enkele weken gesloten

De directie van de kunstacademie in ’s-Hertogenbosch verzekert dat de afdeling Keramiek, die in de nacht van maandag op dinsdag geheel uitbrandde, bij de start van het nieuwe studiejaar weer opgebouwd is. De Bossche kunstacademie, die door de brand veel roetschade heeft opgelopen, is de komende weken niet beschikbaar voor onderwijs. In deze tijd wordt het gebouw gereinigd. ‘We dachten eerst dat het in een paar dagen gedaan zou zijn, maar het heeft meer om het lijf dan we dachten’, zei Jules van de Vijver, directeur van de samenwerkende kunstacademies in Den Bosch en Breda, woensdagochtend desgevraagd.
De afdeling Keramiek is door de brand geheel verwoest. Ook het afstudeerwerk van enkele studenten Keramiek is vernield. Enkele aanpalende lokalen van de afdeling Schilderen hebben veel water- en roetschade. De beoordelingen van de studenten gaan gewoon door. De directie beraadt zich over de organisatie van het afstuderen. Wellicht dat de diplomering, die staat gepland op 29 juni, wordt uitgesteld. De jaarlijkse eindexamenexposie gaat zeker door.
Met de gemeente ’s-Hertogenbosch wordt overlegd over een tijdelijk onderkomen van de kunstopleiding. Van verschillende kanten is hulp aangeboden aan de getroffen kunststudenten. Het Europees Keramisch Werkcentrum (EKWC) in Den Bosch en de Nederlandse Vereniging van Keramisten hebben faciliteiten beschikbaar gesteld. Ook kunnen studenten terecht bij de Bredase Academie St. Joost, de Amsterdamse Rietveldacademie en de Rijksacademie. (GR)