Gamma wil mastersopleiding GGZ

De Faculteit Gamma speelt met het idee om te starten met een mastersopleiding GGZ (Geestelijke Gezondheidszorg). ‘We bevinden ons in een verkennende fase’, zegt directielid Ria Wijnen. Momenteel zoekt de opleiding uit wat er inhoudelijk mogelijk is. Over een eventueel lesprogramma wordt in deze fase nog niet gesproken.
De faculteit wacht het besluit af van de Raad van Bestuur betreffende mastersopleidingen en kenniskringen. Ook houdt de opleiding rekening met de beslissingen in de Tweede Kamer of zo’n mastersopleiding financieel gesteund zal worden door het ministerie van Onderwijs. ‘Het gaat om maatschappelijk relevante masters en dat zijn Verpleegkunde en de agogische opleidingen natuurlijk.’
Overigens meent Wijnen dat de benaming GGZ de lading voor de masters niet dekt. ‘Ook zwerversproblematiek en alcoholproblematiek kunnen eronder vallen. En niet alleen Verpleegkundigen zouden zo’n masters kunnen volgen. Ook CMV-ers en fysiotherapeuten kunnen doorstromen.’
Om te onderzoeken of de masters draagvlak heeft, organiseert de faculteit in mei een debat met het werkveld. Daarnaast zoekt ze contact met de sociale faculteit van de KUB. ‘We bekijken of zij niet met hetzelfde bezig zijn. We moeten niet dezelfde dingen doen’, verklaart Wijnen. Ze hoopt de verkennende fase eind dit schooljaar te hebben afgerond. (MvH)